De kunst van de continuïteit

224 views 2:45 pm 0 Comments November 11, 2021

 

Spirituele cursussen

 

 

 

Iemand kan spirituele cursussen l zijn voor alle wonderbaarlijke dingen, of voor alle dingen die even wonderbaarlijk zijn in de wereld, maar het enige overheersende kenmerk is dat de persoon iets wonderbaarlijks vindt, of wonderbaarlijke dingen wil ervaren, of het nu visioenen van de hemel zijn of dingen uit de natuur.

Sommige mensen zijn duidelijk in hun waarden en ideologie, en toch niet zo duidelijk in hun praktijk van die waarden. Wat deze mensen aan duidelijkheid ontberen, zullen zij eerder verwerven door de verwarring en wisselvalligheden van het leven te volgen, omdat deze mensen eenvoudigweg niet in staat zijn zich een Verlichting te vermaken met betrekking tot hun enorm onverschillige keuzes dan die welke zij onwetend voor zichzelf hadden gemaakt. “Heb de Heer, uw God, lief met geheel uw hart, met geheel uw ziel en met geheel uw verstand; en uw naaste als uzelf.” Jezus Christus.

Een boeddhistische adept in China, terwijl hij het onderwerp God aansnijdt, en de vraag “uga ( kringloop van het leven)”, laat zien hoe groot de onwetendheid is omtrent de precaire “Age” cyclus, en hoe het bestaan van deze cyclus door de onwetenden werd vergeten, want hij wist niet eens dat de wedergeboortecyclus was afgelopen. Het onderwerp van de continuïteit van het leven werd voor de onwetenden beschouwd als een “vagevuur”.

In de legende van de temperamentvolle White Buffalo Nation zien de verkeerd ingelichte stamoudsten hun spirituele prestatie als een voortzetting van de droom van een groot man uit lang vervlogen tijden, toen hij hier en daar dwaalde over de sterren, de elementen en het weer, en deDouble Lotus Lotus in het proces. Hij was in feite de animist, de romanticus, en de “big stick” die de Aarde bevolkte, en door wie bezoekers uit andere delen van de wereld zich trachtten te laten onderwerpen in een poging hem gunstig te stemmen.

Wij kunnen de expansieve onwetendheid van de juiste culturele intellectueel, die onze cultuur grotendeels heeft doordrongen en die veel menselijke ontwikkeling en persoonlijke groei ongedaan heeft gemaakt, weer opbouwen en ook wij kunnen de wereld gemakkelijk bekijken alsof het een ecologie-aangelegenheid is en de “wetenschap” leren van de flora en fauna van de plaats waar wij leven en waaruit wij veel van ons voedsel putten.

De Tao Te Ching, een klassieke tekst van papier en inkt, staat vol met proza over Fysica en Chemie, Mythologie, Filosofie, en verschillende aspecten van de Natuur. In de Tao wordt Lao Mu (De Weg) beschreven als het overstijgen van de verblijfplaats van fysieke dingen, in het proces van het overstijgen van het bestaan, en in het proces van het terugkeren naar zijn oorspronkelijke verblijfplaats. De woorden van de Tao betekenen, in letterlijke vertaling, “Waarheid”.

Peter Russell, een beroemde Nieuw-Zeelander die enige tijd geleden leefde, ging radicaal veranderd naar huis, naar Christus, dan toen hij voor het eerst de oceaan overstak, nadat hij een dramatische verandering van perspectief had ondergaan sinds zijn bezoek op Nieuwjaarsdag aan het gespannen Londen, toen hij lichamelijk en intellectueel als een lichtzwaargewicht werd gezien. Hij moet iets geleerd hebben dat de moeite waard is.

Laten we onszelf, onze overtuigingen, onze waarden, ons leven zelf in contrast hiermee beschouwen. Laten we het contrast zien tussen zaaien, aan de ene kant, in naïviteit, of, zoals de Normandische, Man van God, Salomo in het boek Prediker, aan de andere kant, met het oog op het eeuwige.

De man van God, Salomo, wilde alleen zijn Heer en God behagen. Klinkt eenvoudig. Wat je ook doet op het fysieke vlak, je zal vervloekt zijn als je God niet behaagt. Wat behaagt God? Er zijn vele offers en offers, maar de waarheid is spontaan, instinctief en mystiek. Geen leider kan God behagen met zijn organisaties.

Wij denken aan geluk als een product, gemak als een resultaat van rijkdom of een gouden geschenk, roem in wording, invloed die gebruikt moet worden en buiten de macht van de bezitter. Het ware geluk is vrij van al deze dingen en kan dus trouw zijn aan God. Het blijft, voor altijd stil in het eeuwige.

Je kunt gaven of middelen, geld of de gave van geloof of invloed, gebruiken om een God te behagen, maar op zichzelf behagen zij God niet. Zij kunnen slechts een middel zijn om te overleven. Vele, vele werelden in de kosmos doen het zonder deze gaven of middelen van de geest, omdat ook zij niet in harmonie zijn met de wetten van de kosmos. Zij bewegen zich niet in overeenstemming met de orde, waarin de innerlijke geest vervuld wenst te worden. Met andere woorden, de gaven en middelen op zichzelf kunnen een illusie van schoonheid zijn, maar niet de schoonheid zelf, noch bezitten zij de kracht om God te behagen.

Maar als je het geluk hebt de innerlijke vrede van God te bereiken, de vrede die alle verstand en alle begrip te boven gaat, kun je deze wereldse dingen gebruiken om je weg naar God te medicineren, maar nooit tot verwaarlozing van de werkelijkheid van God in jou.

lees meer:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *